Trei idei pentru a scapa de stres

45580285Daca ai impresia ca, in ultimul timp, devii tot mai negativist, fara sa vrei, s-ar putea sa nu fie doar o impresie, ci realitatea insasi. In Romania – dar si in lumea mare, in ziua de azi – stresul si nervozitatea sunt in evidenta crestere; la noi, gandirea negativa este deja parte din brandul de tara sau pare a fi componenta unei veritabile epidemii psihologice.

Poti sa incerci sa nu mai deschizi televizorul sau radioul, sa selectezi drastic presa rasfoita, dar tot trebuie sa mergi la un job (unde oamenii gandesc si vorbesc negativ), sa mergi pe strada (unde aproape ca nu mai poti vedea un chip senin si relaxat) sau sa rezolvi probleme ale unor membri de familie (ceea ce inseamna, de exemplu, interactiunea cu scoala sau sistemul de sanatate, alte doua surse de fosta multumire si recunostinta, actualmente transformate si ele in sursa de stres, desigur). Incet, incet, majoritatea romanilor prezinta semnele contaminarii de nemultumire si negativism, chiar daca nu isi doresc asta si chiar daca ar vrea sa isi mentina o minte limpede si un suflet senin.

As vrea sa spun ca a reduce stresul nu este complicat, dar nu mai indraznesc, pentru ca realitatea chiar bate filmul. Dar tot indraznesc sa scriu ca, in ciuda acestui val de deprimare nationala, nu trebuie sa renuntam la igiena mentala si sufleteasca si ca, rand pe rand, putem puncta victorii in ceea ce priveste felul in care invatam sa facem fata “distractiei”.

Asadar, in articolul de astazi am sa va propun 3 idei pentru a reduce nivelul de stres. Si nu, nu este vorba despre gandirea pozitiva :)

  1. Prima sugestie se refera la a gestiona corect tipul si nivelul de control pe care il poti exercita.

O mare parte din frustrarea pe care o remarcam, in jurul nostru, vine din faptul ca oamenii si-ar dori sa poata schimba “ceva”, acest “ceva” fiind foarte vag definit sau vrand sa insemne, de fapt, “totul”. Si, oricat ne-am dori, nu putem face asta – nu putem schimba, instantaneu, toate lucrurile care ar trebui schimbate pentru ca Romania sa redevina o tara in care sa traiesti relaxat.

De aceea, energia ta trebuie sa fie indreptata spre a schimba doar ceea ce poate fi schimbat in viata ta. Vei avea surpriza sa constati ca, de fapt, poti schimba enorm de multe lucruri: felul in care gandesti, obiceiurile, jobul, nivelul de instruire, prietenii, ceea ce cumperi, cat cumperi, felul in care comunici, modul in care reactionezi, felul in care folosesti timpul liber, tara, religia, alimentatia, partenerii de viata sau de afaceri, politicienii pe care ii votezi… Si multe, multe, altele. Poti aduce o schimbare in viata ta si a altora, poti face voluntariat, poti planta arbori si organiza actiuni de caritate, poti face o sumedenie de fapte bune si poti invata tot ceea ce nu stii – un lucru extraordinar de important.

Asadar, in loc sa iti plangi de mila sau sa injuri guvernele (acasa, la serviciu, in masina, la o terasa cu prietenii, la un suc cu prietenele, pe Facebook, pe forumuri si alte variate siteuri :) ), preia controlul intr-un mod corect si implica-te in viata ta. Stresul se va reduce considerabil si, cel mai important, vei descoperi ca ii poti ajuta si pe altii.

  1. Sugestia numarul doi se refera la un ritual zilnic de descarcare de stres.

Asa cum, daca nu duci gunoiul, vei avea probleme, problemele o sa apara si daca seara mergi la culcare cu deseurile interioare dupa tine: ganduri negative, emotii neplacute, tensiuni fizice – toate vor face sa ai o, acasa, o seara plina de stres si un somn de calitate scazuta, sa te trezesti gata obosit si fara chef, pregatit (sau auto- programat) pentru o noua zi “negativa” sau, in cel mai bun caz, o zi “oarecare”.

Ritualurile zilnice pot fi simple: dus, muzica relaxanta, plimbare sau masaj, o meditatie, o conversatie placuta sau orice actiune (a se citi si hobby) creativa si energizanta. Important este sa simti, efectiv, o schimbare in bine, sa lasi jobul acolo unde ii este locul si sa te poti bucura de timpul care este, de fapt, al tau.

Desi un asemenea obicei pare logic, elementar si de bun simt, ai fi surprins sa afli cat de putini il si pun in practica. Si cat de putini oameni se mai declara plini de “chef si energie”.

  1. In sfarsit, sugestia numarul trei!

Fa, in fiecare zi, ceva care sa fie distractiv. S-ar putea sa ti se para cel mai greu daca treci printr-o pasa proasta, daca anumite lucruri nu au iesit asa cum ti-ai dorit sau daca esti plin de ingrijorari. Secretul este ca, in momentul in care reusesti sa faci ceva distractiv, tot creierul tau face o baie de molecule prietenoase :) , care iti vor debloca si creativitatea si umorul, te vor ajuta sa iti schimbi perspectiva si vor permite muschilor sa scape de tensiune si organismului sa se detoxifice.

S-ar putea sa iti ia ceva timp pentru a-ti regasi umorul, spiritul ludic si veselia, insa nu ai voie sa renunti pentru ca este un lucru absolut necesar pentru neuronii tai si un excelent dar pentru  cei din jur (o stare de sobrietate continua nu este caracteristica sanatatii psihice ci, mai degraba, usa pe care intra depresia, anxietatea si atitudinile critice de care suntem, cu totii, satui).

Asadar, accepta ceea ce este, preia controlul si schimba ceea ce trebuie schimbat in viata ta, creeaza-ti ritualuri de descarcare de stres si (re)invata sa fii distractiv. Nu este aceasta reteta completa a fericirii, desigur, dar cateva ingrediente le vei avea, deja, pe tava. Si, sa nu uitam, singurii oameni care isi pastreaza sufletul mereu tanar, constiinta neprafuita si care au norocul de partea lor sunt cei adaptabili, creativi, altruisti, nobili si prea putin egoisti.

Succes!

 

 

PS. Daca nu l-ai vizionat, deja, vizioneaza-l acum: Billions in Change, un filmulet anti-stres si pro-inteligenta! :)

https://www.youtube.com/watch?v=YY7f1t9y9a0&feature=youtu.be