Media Multitasking: cum iti afecteaza creierul

6646222Pentru cei sub 40-45 de ani, aproape ca este de neconceput o viata fara calculator, telefon sau internet, mai ales in mediul urban. Majoritatea folosesc aceste instrumente zilnic si simultan sau secvential, in mod rapid, alaturi de alte gadgeturi. Ni se pare de neconceput sa nu fim “conectati”, sa nu aflam ultimele noutati de indata ce s-au produs si, in plus, ideea de multitasking a fost asociata unei persoane mai inteligente, mai pricepute si, desigur, mai valoroase din punct de vedere profesional. Si se pare ca nu suntem chiar pe un drum bun.

Care sunt consecintele?

Trist si ingrijorator, cercetarea realizata de dr. Kep Kee Loh and Dr Ryota Kanai de la Universitatea Sussex, arata ca persoanele care folosesc concomitent mai multe tipuri de gadgeturi prezinta o scadere a densitatii materiei cenusii in zona girusului cingulat anterior, zona implicata in functiile cognitive si emotionale (memorie, invatare, detectare erori, formare si procesare emotii, comportament motivational, functii executive si experienta constienta).

140924144949-largeTotusi, cercetarea trebuie continuata, deoarece nu se stie daca aceasta scadere de masa cerebrala este consecinta a folosirii zilnice a numeroase gadgeturi sau persoanele cu densitate neuronala scazuta in zona cingulara sunt mai atrase de multitaskingul media.

Desi probleme de atentie, memorie, somn, motivare, interactiune sociala si raportare la sine au fost deja semnalate la utilizatorii „cronici” de dispozitive media, inca suntem la inceput in a evidentia modificarile efective produse in structura creierului.

Nu stiu cati dintre voi realizeaza cat este de importanta informatia de mai sus, asa ca am sa va spun ca, daca as vrea sa “ametesc, prostesc sau manipulez” pe cineva, as incepe prin a-i dezechilibra functia in cortexul cingulat anterior, dupa care as mai continua cu alte 2-3 zone.

De aceea, inainte sa fie prea tarziu, ar fi, poate, util sa avem o atitudine mai prietenoasa in raport cu propriul nostru creier si cu felul in care ne traim viata. S-a observat ca multi dintre oamenii care s-au obisnuit cu stimularea multisenzoriala exagerata, prezenta in zonele dezvoltate tehnologic, au dificultati in a ramane in liniste (fara muzica, voci sau sunete), a savura o carte si a petrece timpul liber intr-un mod calm si relaxat. Mai stim si ca, acolo unde este prezenta suprastimularea senzoriala, productivitatea muncii scade.

Ce am putea face?

Pe scurt, iata si cateva idei utile pentru a ne proteja neuronii:

–          Daca la serviciu folosesti calculatorul, acasa foloseste-l cat mai putin;

–          Limiteaza timpul de privit la televizor si alege doar emisiuni relaxante sau educative;

–          Alege sa folosesti smartphone-ul doar in anumite perioade ale zilei, evitand tentatia verificarii continue a mailurilor sau a navigarii pe internet;

–          Mergi prin parc sau fa iesiri in natura, cautand sa te conectezi cat mai serios la corpul, emotiile si trairile tale; daca ai senzatia ca nu mai stii cine esti, ce vrei sau ca esti dependent de un context anume, cel mai probabil ai pierdut sau slabit contactul cu Eu-l tau profund, asa incat nu iti mai cunosti valorile sau, uneori, nici nu mai esti capabil sa te simti liber si traiesti mai mult pe pilot automat;

–          Educa-te sa traiesti, cat mai des sau cat mai mult, stari pozitive; daca predomina starile proaste, ar trebui sa stii ca acest lucru nu este normal;

–          Incurajeaza-ti colegii, angajatii sau prietenii sa isi organizeze programul astfel incat folosirea dispozitivelor media sa fie circumscrisa in timp si nu ultraprezenta; incurajeaza comunicarea, contactul vizual, discutiile calme, sincere si oneste, gandirea limpede si orientarea spre solutii;

–          Adopta un ritm de viata echilibrat, cu alimentatie sanatoasa, miscare si somn suficient si, mai ales, fa pauze in activitate, de-a lungul unei zile;

–          Zambeste, citeste, roaga-te sau mediteaza, petrece timp in liniste (senzoriala) si invata sa te simti bine si singur si nu doar in compania, reala sau virtuala, a altora. Pe langa scaderea tensiunii arteriale, reglarea secretiilor gastrice si relaxarea musculara, linistea (minim 2 ore/zi) s-a dovedit ca stimuleaza dezvoltarea noilor neuroni, in diferite zone ale creierului. Nu doar ca nu imbatranim atat de repede, dar chiar am putea deveni mai destepti :)

Succes!

 

* Brain Image: Sussex University | ScienceDaily