Studii despre sentimentul de recunostinta

12989114Este la mare moda cercetarea si, de cele mai multe ori, face numai bine (si nu o sa explic acum de ce face si rau, uneori :) ). In zona psihologiei sunt si situatii distractive, in care studii stiintifice vin sa confirme ceea ce era evident si de bun simt elementar, de sute sau mii de ani…dar, fie! Pentru cine are o minte superanalitica, mai putina intuitie sau libertate interioara, studiile acestea sunt binevenite. Dau incredere si asta conteaza.

Daca studiul care venea sa spuna ca plimbarea in parc (cu sau fara caine) are “efect dovedit stiintific ca te relaxeaza” :) a fost de-a dreptul simpatic si ne arata ca si acolo unde se face cercetare trebuie sa existe fie inspiratie, fie gasit un mod de a justifica salariul, studiile despre beneficiile sentimentului de recunostinta parca sunt mai serioase, un pic.

Asadar, de ce ar bine sa cultivi o stare de recunostinta:

–          Oamenii care se simt recunoscatori sunt mai multumiti si rabdatori, respectiv au un nivel de autocontrol mai bun. Studiul acesta (DeSteno et al., 2014) a oferit oamenilor posibilitatea de a avea o suma mai mica de bani, pe loc, sau una mai mare, daca asteapta 30 de zile. Participantii la studiu au fost transpusi, inainte, in 3 stari emotionale diferite: recunostinta, fericire si o stare oarecum neutra. Cei mai multi din cei aflati in starea de fericire sau de neutralitate au ales sa primeasca banii pe loc, chiar daca puteau primi cu 33% mai mult peste o luna. In schimb, cei aflati in starea de recunostinta – implicit, multumiti si constienti de ceea ce aveau, deja – au decis ca pot sa astepte si sa primeasca o recompensa mai mare;

 

–          Un alt studiu (Emmons and McCullough, 2003) sugereaza ca oamenii care isi noteaza, saptamanal, minim 5 lucruri pentru care pot fi recunoscatori sunt mai fericiti (cu aproximativ 25% ) decat cei care constientizeaza 5 evenimente oarecare din saptamana respectiva;

 

–          In ce priveste “doza optima”, Lyubomirsky et al. (2005) ne arata ca o repriza de constientizare a motivelor de recunostinta pe saptamana ar fi cea mai potrivita. Daca facem acest exercitiu prea des, se poate sa nu mai apara acea traire emotionala, destul de intensa, urmata de relaxare, multumire, impacare sau incredere specifice.

 

Acum, daca este bine sa te simti cat mai des recunoscator sau doar saptamanal, este discutabil si ramane la latitudinea fiecaruia. Sunt convinsa ca nu aveati nevoie de studii pentru a realiza ca nemultumirea, sentimentul lipsei sau disperarea nu sunt stari placute sau productive, asa cum mai toti cunoastem ca, atunci cand suntem recunoscatori pentru ceea ce avem, putem sau stim, un sentiment de pace, usurare sau bucurie ne cuprinde, luam deciziile altfel, privim situatiile de viata intr-o alta perspectiva si ne regasim accesul la multe resurse interioare.

Totusi, uneori reusim sa uitam si lucrurile simple si, atunci, ne sunt de ajutor si studiile stiintifice care ne spun ca plimbarea in parc ne relaxeaza, ca plictiseala te poate impinge sa fii mai creativ, ca iertarea iti da voie sa uiti si sa mergi mai departe (daca de 4000 de ani toata lumea spunea asta, nu conta, ca nu era dovedit pe baza de chestionar :) ) si ca, desigur, sentimentul de recunostinta iti da voie sa te controlezi mai bine, sa fii mai multumit si mai plin de speranta. Asta cu speranta nu stiu daca e dovedita, am pus-o de la mine, pe baza de autoobservatie  :)

Ganduri bune si multa fericire, tuturor!

 

PS. Nu luati in serios tonul glumet despre studiile enumerate. Sunt bune si ele si nu se stie niciodata spre ce altceva si mai bun ne pot conduce.